Popularan klasični repertoar i visoki izvođački dometi

10. Papandopulijana, 6. - 8. kolovoza 2022., Tribunj

  • U sklopu Kulturne udruge  Tribunj koju je prije dvadeset godina kao vrijedan Kulturni centar osnovao bračni par dobrotvora Milena i Hermann Ebel, djeluje i izniman festival glazbenih, glazbeno-scenskih, plesnih i filmskih programskih sadržaja pod nazivom Papandopulijana. Kao što ime govori, posvećen je velikom hrvatskom skladatelju Borisu Papandopulu koji je živio i djelovao u Tribunju zajedno sa suprugom Zdenkom u posljednjem razdoblju svojega života – od 1974. do 1991. Osnivač festivala je Općina Tribunj na čelu s načelnikom Markom Grubelićem. Ove godine festival je s četiri koncerta koji su sadržavali i Papandopulova djela obilježio jubilarnu desetu godišnjicu postojanja pod umjetničkim vodstvom Hrvatske filharmonije i predsjednika Marijana Modrušana.

    Pomno odabrani i raznoliki programi koncerata protkani popularnim klasičnim repertoarom, ali i genijalnom papandopulijanskom invencijom, njegovim skladateljskim savršenstvom, smislom za humor ali i potrebom za inspiracijom u nacionalnom folkloru, neodoljiv su mamac za ponosnu publiku.

    Koncert otvorenja festivala zbio se  pod jakim naletima bure na otvorenom  Trgu Škver (Gornja riva) s programom koji bi se mogao nazvati za svakog ponešto. Vjetar je rušio stalke s notama, ali tome su spretno odolijevali članovi Hrvatske komorne filharmonije iz Zagreba, zborovi iz Tribunja i Drniša, te vrsni solisti: koncertni majstor Mario Korunić iz Münchena, sopranistica Klasja Modrušan, bariton Benjamin Šuran i zabavni instrumentalni kvartet Gitanes Blondes iz  Münchena s privlačnim programom Back to the roots.

    Posebna zanimljivost programa bile su, uz standardna djela Vivaldija, Mozarta i Lloyd Webera, dojmljive izvedbe Papandopulovih skladbi nastalih u Tribunju: Djetelina s četiri lista za sopran i gudače te dva stavka iz Lapadskih soneta za bariton i gudače.

    Ove godine su u sklopu Papandopulijane vrsni udaraljkaš–marimbist  Filip Merčep iz Zagreba i njegova kolegica Katarzyna Mycka iz Poljske održali desetodnevni seminar za marimbu pod nazivom Papandopulova glazbena radionica. Visoke domete pokazalo je deset izvrsnih polaznika seminara iz Hrvatske, Slovenije, Poljske i Bugarske na dva završna koncerta održana u Kulturnom centru  Tribunj, gdje je postavljena i izložba u nastajanju Boris & Zdenka Papandopulo i Tribunj.

    Središnja točka završnog koncerta 10. Papandopulijane u tribunjskoj crkvi Velike Gospe bila je maestrova Poljička pučka misa za četveroglasni zbor i orgulje, nastala na osnovi glagoljaškog pjevanja u Poljicama kod Splita, inspirirana  narodnom nedjeljnom misom iz okolice Jesenica kraj Splita. Djelo je to snažnog dojma, izraženog u svih šest misnih stavaka: Gospodine smiluj se, Slava, Vjerujem, Svet, Blagoslovljen i Jaganjče Božji. Izvrsnoj izvedbi pridonio je odličan, višestruko nagrađivan mješoviti pjevački zbor Camerata Vocale Split, sugestivna dirigentica Sara Dodig Baučić i orguljašica Ursa Ljuban. Komentirajući svoje djelo, autor je svojedobno između ostalog izjavio: „Mislim da sam donekle pogodio ovaj ugođaj, tj. karakteristiku ovih vaših Poljica, i ako je to uspjelo, ako ste to vi primili, ako je to možda i narod primio (za narod je možda ipak malo prekomplicirano), onda sam uspio, onda sam nešto lijepoga napravio što će ostati i poslije mene i za buduća pokoljenja.“

    I doista, ljepota Poljičke pučke mise je neprolazna, svjedočit će budućnost, kao što je svjedočila i današnja publika.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 22. kolovoza 2022.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

...zabilježili smo