Od zarazne glazbene vedrine do onostrane i poetične tajanstvenosti

Međunarodni festival komorne glazbe Stradun Clasic, 26. rujna - 1. listopada 2022.: Dubrovački simfonijski orkestar i solisti, Spirits of the Interbellum, Marija Pavlović, klarinet i umjetničko vodstvo

  • Po peti put Dubrovački simfonijski orkestar u svoje organizacijsko okrilje stavlja međunarodni festival komorne glazbe Stradun Classic. Pokretačica i voditeljica festivala je Marija Pavlović, Dubrovkinja sa stranom adresom, a svake godine dovodi u Grad renomirane glazbenike koji u različitim standardnim ili neuobičajenim sastavima izvode djela širokog stilskog repertoara. Svaki od četiri održana koncerta u ranojesenskom periodu imalo je osmišljen i zanimljiv program.  Uz renomirane, ali ne i razvikane umjetničke osobnosti međunarodne karijere, uključeni su bili i dubrovački glazbenici, pa je to bila jedinstvena prilika da muziciraju u drugačijem, širem performativnom okviru i sudjelovanjem potvrde svoju sličnu ili jednaku kvalitetu s ostalim uvoznim glazbenicima.

    Spirits of the Interbellum (Duhovi Interbelluma) bio je naslov koncerta održanog u atriju Kneževa dvora, a okupio je dvanaest glazbenika ( Marija Pavlović, klarinet; Gordan Nikolić, violina; Renata Pokupić, mezzosopran; Maria Meerovitch, Đana Kahriman, violina; Ljubomir Milanović, viola; Monika Leskovar, violončelo; Celine Flamen, violončelo; Alja Velkaverh-Roskams, flauta; Tom Owen, oboa; Boštjan Lipovšek, rog; Pietter Nuytten, fagot). Kako sam naziv sugerira, program je sadržavao skladateljske opuse autora koji su svoje najplodnije godine ostvarili između dva svjetska rata. Koliko je ozračje jednog rata, koliko optimizma za i u vedriju budućnost i koliko su teške slutnje u skori novi svjetski rat ostavili traga u skladbama kompozitora toga razdoblja, odlično se oslikalo u samom konceptu programa. Sekstet za puhački kvintet i klavir Francisa Poulenca nastao je oko 1930-ih, a njemu se uz jazz i ragtime ritmičnost, tako modernu u to doba, osluškuje u liričnim dijelovima veliki utjecaj Poulencovog skladateljskog idola –Ravela. Nepremostiva i zarazna vedrina kojom odiše Poulencova glazba u interpretaciji seksteta dobila je svoje pravo lice. Već u ovoj prvoj skladbi predstavila nam se pijanistica Maria Meerovitch, uzevši svu pažnju slušatelja. I u skladbama koje su slijedile nametnula se kao zvijezda večeri. Njen strogi i beskompromisni udar i stilska dosljednost, njeno skromno podređivanje notnom tekstu, ali s potpunim autoritetom, pridonijeli su tome da nije mogla izbjeći  dojam superiorne izvođačice te večeri.

    Chansons madécasses, tri egzotične pjesme za mezzosopran, flautu, cello i klavir djelo je profinjenog pera Mauricea Ravela, čija partitura zahtijeva drugačiji, koncepcijski pristup od nekih drugih Ravelovih skladbi. Mezzosopranistica Renata Pokupić, koju znamo kao vrsnu interpretatoricu klasičnog repertoara, ovoga puta je očito bila indisponirana, a ova dionica nije odgovarala njenom karakteru i glasu. Sonornost, dubina onostranog i višeslojna tajanstvenost koju je Ravel unio u partituru, a posebno u dionicu mezzosoprana je izostala, a tonski intenzitet Renate Pokupić ostao je negdje na pola puta do emisije. Šteta, jer Pokupić je jedna od nesumnjivo najpouzdanijih, uvjerljivih naših pjevačkih diva koje nas gotovo nikad glazbeno ne razočaraju.

    Drugi dio programa započeo je Šostakovičevim Klavirskim triom br 1, c-mol op 8 – djelom koje stoji na razmeđi starog i novog Dmitrija. Naime, spoj je to još uvijek mladenačkih traženja vlastite melodike, vrlo čudnog kolaža neoklasike, romantizma i autentičnog Šostakovičevog jezika. Izvedba je bila u mogućnostima same napisane glazbe, a izvođači su izvukli više njegov poetičniji dio nego robusni.

    Sekstet Ernőa von Dohnányija, izabran za kraj koncerta, bio je i njegov vrhunac. Kompleksna, gusta partitura od izvođača zahtijeva studiozno osluškivanje glazbe i  preskakanje svih prepreka koje se nalaze u gustoj partituri, što je sastavu u potpunosti uspjelo, a izvedba zadnjeg stavka publiku je digla na noge.  

    Stradun Classic prerasta u festival visoke kvalitete, približavajući se onom koji je za Dubrovčane mjera za izvrsnost – Rachlin&Friends, pa bi stoga bilo preporučljivo napraviti vidljiviju promidžbu kako bi njegova kvaliteta doprla do većeg broja ljudi u publici.

    © Marija Grazio, KLASIKA.hr, 17. listopada 2022.

    Program:

    F. Poulenc: Sekstet za flautu, obou, klarinet, hornu, fagot i klavir
    D. Šostakovič: Klavirski trio br.1 u c-molu
    M. Ravel: Chansons madécasses za mezzosopran, flautu, vilončelo i klavir
    E. Dohnányi: Sekstet za violinu, violu, violončelo, klarinet, hornu i klavir

Piše:

Marija
Grazio

kritike

...zabilježili smo