Nježni romantičarski zvuk sjajne solistice uz poneke tehničke nepreciznosti dobrog orkestra

Zadarski komorni orkestat, Kajana Pačko, violončelo, Pavle Zajcev, dirigent, Dalmatinski ciklus, Hrvatski dom Split

  • Nova koncertna sezona u Hrvatskom domu u Splitu započela je svojevrsnim uvodom: prvim koncertom iz novog, Dalmatinskog ciklusa. Ove je godine uoči Dana grada Splita predstavljen projekt Dalmatinski ciklus. Zajednička inicijativa Koncertnog ureda Zadar, Koncertne dvorane Hrvatski dom Split i Dubrovačkog simfonijskog orkestra ima za cilj realizirati razmjenu gostovanja ansambala i glazbenika koji djeluju u navedenim gradovima. Povezanost dalmatinskih gradova koja proizlazi iz ovakve suradnje neminovno će ih učiniti više samodostatnima te ublažiti dominaciju zagrebačkih glazbenika koja inače vlada. Ne čudi stoga što je ovaj projekt pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija. Ravnateljica Koncertnog ureda Zadar – Melita Ivković, ravnatelj Dubrovačkog simfonijskog orkestra – Damir Milat i v. d. ravnatelja Koncertne dvorane Hrvatski dom Split – Marin Kaporelo tako su pokrenuli projekt koji će učiniti vidljivijima rezultate rada ansambala koji djeluju u dalmatinskim gradovima te pružiti uvjete za umrežavanje glazbenika lokalno, ali i omogućiti zdravi kompetitivni duh koji možda zahvati i publiku. Tko zna, možda će se natjecati u posjetima koncertima? Ili će slušajući druge razvijati lojalnost svojim sugrađanima? Mašti na volju.

    U koncert Zadarskog komornog orkestra uveo nas je romantičarski zvuk skladbe Moba koju je napisao Šime Dešpalj, otac Pavlu, Maji i Valteru Dešpalju. Osim što su iznimno nadarena glazbenička obitelj, oni su praktički kreirali i održavali zadarsku glazbenu scenu. Za sigurnu izvedbu i precizan fugato zaslužan je dirigent Pavle Zajcev, inače violončelist koji je violončelo diplomirao 1998. godine u klasi prof. Valtera Dešpalja.

    Poveznicama između izvođača i skladatelja tu nije kraj, jer je potom uslijedio Koncert za violončelo i gudače Pavla Dešpalja, kojeg je svojedobno praizveo Pavle Zajcev. Solistica Kajana Pačko stavljena je tako pred neobičan zadatak, a izvršila ga je sjajno, te u izvedbu upisala nježnost i čaroliju. Nakon dugotrajnih ovacija, publici je potom poklonila izvedbu skladbe Pabla Casalsa Pjev ptica. Osim sjajne izvedbe, s publikom je podijelila misao o toj skladbi, nadovezavši se na to da je posvećena slobodi: „sloboda koje nema svugdje jednako, a mi je imamo…“

    Serenada za gudače u Es-duru Josefa Suka možda nije tehnički najpreciznije izvedena. Ipak, to se činilo nebitnim jer su glazbenici toliko dobro prenijeli ugođaj dobrom interpretacijom, da smo uz malo mašte mogli doživjeti svu programnost ovog djela i tako se zamisliti na livadi koju leluja topli proljetni vjetar, punoj čudesa.

    © Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 12. studenog 2022.

    Zadarski komorni orkestar
    Koncertno predstavljanje Dalmatinskog ciklusa u Splitu
    Kajana Pačko, violončelo 
    Pavle Zajcev, dirigent
    Koncert izveden: 5. listopada 2022.

    Program:

    Šime Dešpalj: Moba – skladba za gudački orkestar

    Pavle Dešpalj: Koncert za violončelo i gudače
    Allegro marciale
    Adagio
    Vivace
    Solistica: Kajana Pačko

    Josef Suk: Serenada za gudače u Es-duru, op. 6
    Andante con moto
    Allegro ma non troppo e grazioso
    Adagio
    Allegro giocoso, ma non troppo presto

Piše:

Petra
Crnčević

kritike