Originalna i životna interpretacija Haydnove duhovitosti

Kvartet Marmen, Haydn – Beethoven – Bartók, Hrvatski dom Split

  • Zlatni ciklus Hrvatskog doma u Splitu i inače se isticao odabirom kvalitetnih izvođača, koji bi uglavnom rezultirao i kvalitetnom izvedbom. Ipak, Kvartet Marmen – osnovan 2013. na Royal College of Music u Londonu, još je nešto više. Kako kaže programski letak, okuplja četvero izvrsnih mladih glazbenika iz Švedske, Švicarske, Novog Zelanda i Irske. Godine 2019. Kvartet je osvojio Grand Prix na Međunarodnom natjecanju gudačkih kvarteta u Bordeauxu i prvu nagradu na srodnom natjecanju u Banffu. Njihov predstojeći prvi nastup u dvorani Berlinske filharmonije, kao i velika europska turneja u Heidelbergu, Belfastu, Luberonu, Stockholmu i Grazu svjedoče o afirmiranom sastavu u svijetu komorne glazbe. Za ovaj kvartet kritika piše da pršti od vitalnog, angažiranog i iznimno predanog muziciranja.

    To je već dovoljno informacija da stvorite određenu sliku o tome koga ćete čuti na pozornici. Realno, uz ovakvu najavu očekivali smo kvalitetu, možda čak i pretencioznost. Dobra doza znatiželje često je povezana s mladim izvođačima koji neformalno slove kao najbolji. Pogotovo ako se uzme u obzir da nemaju snimljene nosače zvuka, pa o njihovim uspjesima možemo samo čitati. Već nakon nekoliko minuta slušanja, uvjerili smo se u istinitost svega što se piše. U moj notes samo su se sručili opisi: nema iskakanja, boje su stopljene, dahovi baš na pravom mjestu, dobro promišljeni solistički dijelovi, prekrasna međusobna komunikacija, dobra neverbalna i verbalna komunikacija s publikom, iskreno prenošenje Haydnove duhovitosti, originalna interpretacija koja proizlazi iz njihovih odnosa, dobre tišine: nježno ulaze i izlaze iz stavaka da ne poremete ugođaj koji su stvorili i sebi i nama… Nakon nekog vremena, samo sam prestala pisati i prepustila se izvedbi koja je bila upravo životna.

    Odabir zrelog Haydna i interpretacija koja je prokrčila put do hermeneutičkog identiteta Gudačkog kvarteta br. 37 u C-duru već je na početku koncerta uputila na zrelost izvođača. Dobru izvedbu nije pokolebala niti činjenica da čelistica Sinéad O’Halloran nije svirala na vlastitom instrumentu, koji nije prošao peripetije odredbi zrakoplovnih kompanija, nego je muzicirala na posuđenom instrumentu. Utoliko nas nije čudio prekid već započetog prvog stavka Bartókovog 4. gudačkog kvarteta uz ispriku: „Čelo se očito još nije priviklo na mene”. Možda bi samo oni istančanog sluha u ovom najapstraktnijem primjerku Bartókovog stila čuli falš u sviranju violončelistice. Ipak, poštivanje glazbenog djela i želja za savršenom izvedbom na najočitiji je način tako isplivala kao umjetnički credo ovog sastava. Obratio nam se kratko i Johannes Marmen, prva violina Kvarteta, uz sažeto sročen opis programa te pohvale ljepotama grada (opaska izvođačima: to je, osim dobre izvedbe, doista put do srca splitske publike).

    Nakon pauze, Beethovenov Gudački kvartet br. 8 u e-molu svirali su s velikom točnošću i osjećajem za lirsko. Gestama poput suptilnih promjena boja i zadržavanjima na pojedinim tonovima učinili su izvedbu posve vlastitom. Bilo ih je užitak i gledati. Nenametljiva i nepretenciozna komunikacija, naročito čelistice, nepobitno je pridonosila izvedbi.

    Ovi ljudi koji, čini se, žive za gudački kvartet, obogatili su sve one koji su ih te večeri slušali. Nažalost, postavlja se pitanje – gdje je bila splitska publika? Ljudi je bilo dovoljno da ne bude neugodno i da se pljesak prolomi pristojnom jačinom. Ako se možda zbog izdataka koje marketing nosi informacija o ovom koncertu i nije probila do širih masa, gdje su bili splitski glazbenici, studenti, učenici koji zasigurno bolje prate koncertnu scenu u gradu? Zašto su propustili ovaj koncert i koliko će ih još propustiti?

    © Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 20. veljače 2023.

    Koncert izveden: 9. veljače 2023.

    Kvartet Marmen
    Johannes Marmen, violina
    Laia Valentin Braun, violina
    Bryony Gibson-Cornish, viola
    Sinéad O’Halloran, violončelo

    Program:

    Joseph Haydn: Gudački kvartet br. 37 u C-duru, op. 50, br. 2, Hob. III/45
    Vivace
    Adagio cantabile
    Menuetto: Allegro
    Finale: Vivace assai

    Bela Bartók: Gudački kvartet br. 4
    Allegro
    Prestissimo, con sordino
    Non troppo lento
    Allegretto pizzicato
    Allegro molto

    Ludwig van Beethoven: Gudački kvartet br. 8 u e-molu, op. 59, br. 2, Razumovski
    Allegro
    Molto adagio: Si tratta questo pezzo con molto di sentiment
    Allegretto
    Finale. Presto

Piše:

Petra
Crnčević

kritike