Nedovoljno pripremljeni dirigent i orkestar te prekrasna vokalna izvedba solistice
Zagrebačka filharmonija, Večer glazbenih titana, Crveni ciklus, dir. David Danzmayr, Josipa Bilić, sopran
-
Program cijelog koncerta Zagrebačke filharmonije iz Crvenog ciklusa bio je orijentiran na izvedbu Četvrte simfonije Gustava Mahlera u G-duru, simfonije koja je osim Prve i možda Pete najčešće na repertoarima simfonijskih orkestara. Gost je bio bivši šef-dirigent David Danzmayr. Izgradnja karijere odvela ga je preko oceana na mjesto šefa-dirigenta Simfonijskog orkestra iz Oregona.
Zanimljivo je da je Danzmayr već drugi bivši šef-dirigent koji se vratio pred Filharmoniju. Relativno nedavno je to bio i Kazushi Ono, u svoje vrijeme ljubimac zagrebačke publike, pa i kritike. A zanimljivo je i da su nekim slučajem za svoje novo gostovanje izabrali simfonije Gustava Mahlera. Rijetka izvedba majstorove Sedme simfonije pod vodstvom iskusnijeg i temeljitijeg čitanja Kazushija Ona bila je prava poslastica za slušatelje, unatoč tome što je zahtjevnije štivo i za Orkestar i slušatelje. Unatoč velikim ambicijama i sjajnim potezima, izvedba Četvrte – kudikamo i poznatije publici, ostala je promjenjiva i nedorečena. Kao da je manjkalo proba da se sastavi u uvjerljiviju cjelinu.
Kraća trajanjem, Četvrta Mahlerova iziskivala je izgleda i žrtveno janje za popunjavanje kakve-takve minutaže uobičajene za Filharmonijine koncerte, pa čak i kad se odvijaju u jednom dijelu. Ovaj put je to bila uvertira Koriolan, op. 62 Ludwiga van Beethovena, usput nadopunjavajući orijentaciju programa prema bečkim majstorima. Beethoven je uvertiru napisao za istoimenu dramu austrijskog dramatičara Heinricha Josepha von Collina prema motivima Shakespeareove tragedije. Ukratko, nekoj svježe pročitanoj izvedbi na temelju sjećanja ili pak premalo proba, nedostajalo je ravnoteže među orkestralnim skupinama i jasne namjere, premda se David Danzmayr trudio osigurati joj dramatične poteze koji nisu mogli nadoknaditi nedovoljnu pripremu.
Početna rascjepkanost izvedbe Mahlerove Četvrte simfonije bila je potpuno drukčija priča, koja se pribirala što je više odmicala. U njoj se sabiranje ionako fragmentirane strukture počelo nazirati tek u drugom stavku. Mozaik u prvome stavku jednostavno nije dovoljno sklapao u jedinstvenu glazbenu sliku. Primjećivanje pojedinačnih doprinosa ne čini povezanu cjelinu, premda su na trenutke mogle zaokupiti glazbene žanr-sličice kojima obiluje djelo u isprepletenosti šarmantno uklopljenih, naivnih i privlačnih tragova elementa narodne glazbe u simfonijskoj građi. David Danzmayr ipak je uspio u tijeku izvedbe okupiti sastav jasnom gestom i izrazitim glazbenim nervom osjetljivim za orkestralne boje i s većim dinamičkim rasponom kada se jednom dospjelo do dugo očekivanog piana.
Posljednji, vokalni stavak na stihove pjesme Nebeska radost iz zbirke narodne poezije Dječakov čarobni rog ostao je čista radost s muzikalnim i razgovijetnim sudjelovanjem svijetlog, gotovo djetinje bistrog glasa sopranistice Josipe Bilić. Sve je dobro što se dobro svrši, pa tako i izvedba Četvrte Mahlerove na filharmonijskom koncertu pod vodstvom Davida Danzmayra.
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 5. travnja 2023.
Program:
Ludwig van Beethoven: Coriolan, uvertira op. 62
Gustav Mahler: 4. simfonija u G-duru
Piše:
Stanetti