Obljetnički CD zavidne kvalitete tona

CD-album Marijan Makar, gitara: Papandopulo, Villa-Lobos, Cantus d.o.o., Hrvatsko društvo skladatelja, HRT, ZAPRAF, 2023.

  • 7. veljače ove godine ugledni hrvatski glazbenik Marijan Makar, jedan od pionira klasične gitare u Hrvatskoj, proslavio je 90. rođendan. Bio je to dobar povod za objavu obljetničkog CD-a na kojem su otisnute birane snimke za gitaru autora Ville-Lobosa i Borisa Papandopula, u njegovoj izvedbi nastale prije gotovo pola stoljeća. Iako je Makarovo životno usmjerenje uglavnom vezano uz gitaru, on je tip renesansnog umjetnika mnogo širih glazbenih izazova. Kao multi-instrumentalist svirao je primjerice osim gitare tamburu, mandolinu, sopile, kontrabas, gajde, lijericu, klavir i drugo što mu je pomoglo pri njegovanju odnosa prema emisiji  zvuka, a permanentno se do današnjih dana također bavi dirigiranjem, aranžiranjem za instrumentalne sastave i pjevače te skladanjem.

    Marijan Makar odrastao je u obitelji graditelja gitara, što je utjecalo na njegovo kasnije životno usmjerenje. Uvijek je svirao na kvalitetnim instrumentima, pa je i ovom prilikom odabrao gitaru vodećeg svjetskog majstora Paulina Bernabea, što je svakako pridonijelo i inače zavidnoj kvaliteti tona. Kao što u programskoj knjižici piše Erika Krpan, „tonska ljepota značajka je  Makarovih interpretacija: finoća susreta prsta sa žicom kao da je unaprijed odredila kakvoću tona koji će biti posljedicom toga susreta. Topao, zaobljen i plemenit ton te lakoća svirke podjednako su prisutni i u tehnički kompleksnijim situacijama kao i u kantilenama i dotjeranosti pojedinih karakterističnih motiva.“

    Marijan Makar je samouki gitarist velikog znanja i ambicija za napretkom. Imao je zapaženu koncertnu karijeru u zemlji i inozemstvu, koju je nažalost prekinula teška saobraćajna nesreća, ali je uporno tražio i našao alternative u drugim oblicima glazbene djelatnosti – primjerice u folklornim ansamblima Joža Vlahović i Lado. Osnovao je i vodio ženski vokalni ansambl Žetelice, za koje je obradio brojne napjeve koje je zapisao na terenu. Njegov skladateljski opus je respektabilan, kao i nagrade koje je osvojio.

    Skladbe na obljetničkom CD-u otkrivaju njihovu blisku povezanost s umjetnikom. Naime, prva skladba za gitaru koju je mali Marijan čuo u roditeljskoj kući bio je jedan od  preludija Ville-Lobosa. Godinama kasnije svih pet preludija izvedeno je na prvom Makarovom gitarističkom recitalu 1976. u Hrvatskom glazbenom zavodu. Boris Papandopulo  imao je još intenzivnije veze s Makarom. Bili su dobri prijatelji dugi niz godina i suradnici u nekoliko navrata. Maestro je za Makara  napisao i posvetio mu Tri igre za gitaru, koje je on praizveo 1976. na svom recitalu.

    Zanimljiva je i priča o Papandopulovom Kvartetu za gitaru, violinu, violu i violončelo, u kojem uz Makara sviraju članovi uglednog Berlinskog trija za vrijeme njihova gostovanja u Zagrebu. Snimka tog Kvarteta, kao i svi podaci o njemu bili su nažalost izgubljeni, ali stjecajem sretnih okolnosti ugledni gitarist prof. Darko Petrinjak sačuvao je njegovu kopiju na kaseti te je sada mogao biti objavljen na obljetničkom CD-u.

    Za realizaciju tog izdanja u nakladi Cantusa d.o.o. zaslužni su tonski snimatelji Radan Bosner i Matija Brkić, glazbeni producent Dubravko Detoni, digitalno presnimavanje Ivan Dvoržak i Zlatko Žugčić, mastering Alan Šnajder, autorica teksta Erika Krpan, urednica Srđana Vrsalović.

    © Višnja požgaj, KLASIKA.hr, 21. travanja 2023.

    Program:

    Boris Papandopulo: Tri igre za gitaru  
    Heitor Villa-Lobos: Pet preludija  
    Heitor Villa-Lobos: Popularna Brazilska suita  
    Boris Papandopulo: Kvartet za gitaru, violinu, violu i violončelo 

Piše:

Višnja
Požgaj