Oduševljavajuće virtuozna izvedba koja će se pamtiti

Gala koncert u povodu blagdana sv. Dujma i Dana grada Splita, Stefan Milenković, violina, Hilda Švan, klavir

  • Iako su koncertni programi Hrvatskog doma u Splitu osmišljeni poprilično kreativno i pokrivaju široke spektre interesa, publika još nije nahrupila jednakim intenzitetom na sve programe (premda mjesta u dvorani i nema toliko, s obzirom na to koliki priljev stanovništva bi se mogao pripisati ovoj jedinoj koncertnoj dvorani u gradu i šire). Ipak, postoji iznimka. Dan u godini kada u Splitu sve blista i kada se neslužbeno otvara sezona toplijeg vremena, počinju dolasci turista te se grad predstavlja u najboljem mogućem svjetlu – Dan grada, blagdan sv. Dujma tj. Sudamja. Najvidljiviju proslavu čini sajam koji se održava uglavnom na Rivi, procesija i svečana misa te koncerti na sam dan proslave, ali i prethodnih dana. Hrvatsko narodno kazalište u Splitu organizira uvijek pokoji događaj kako bi pridonijelo proslavi. Ove godine je to bio klapski koncert na trgu ispred HNK-a. Hrvatski dom u Splitu započeo je s lijepom tradicijom održavanja svečanog koncerta povodom Dana grada. Nakon što je u prepunoj dvorani prošle godine nastupio gudački sekstet Berlinske filharmonije, ove godine je direkcija izabrala još komorniji sastav, ali ništa manje važnog umjetnika: violinista Stefana Milenkovića uz klavirsku pratnju Hilde Švan. Publika je popunila mjesta i kojih nije bilo. Bila je to svečanost i za one željne svečanosti kao takve, ali i za one željne zbilja dobre svirke koju Milenković zajamčeno može pružiti. Na sveopće zadovoljstvo, i pružio je.

    Koncert je započeo toplim obraćanjem svojstvenim umjetniku koji zna i može pametno zboriti o glazbi koju svira. Prezentacijske sposobnosti kod njega nisu ostale samo u glazbenoj sferi, nego i onoj govorničkoj.

    Ovjenčan u Srbiji nagradama Umjetnik stoljeća Najhumanija osoba, Stefan Milenković – kojega je New York Times nazvao „istinskim virtuozom”, svirao je u nekima od najprestižnijih dvorana na svijetu. Nastupao je s uglednim orkestrima poput Berlinskog simfonijskog orkestra, NDR Hannover, Simfonijskog orkestra države Indiannapolis itd. Ono što ga posebno izdvaja jest radni početak karijere – sa šesnaest godina imao je svoj tisućiti nastup i kao takvoga ga najviše pamti publika s prostora bivše države.

    Njegova diskografija obuhvaća četiri komercijalna izdanja za talijansku etiketu Dynamic, uključujući Kompletne sonate i Partite za solo violinu J. S. Bacha, Kompletan opus za solo violinu, kao i 24 Capriccia Nicolóa Paganinija, te njegovo kultno djelo In cuor più non mi sento. Milenković je snimio i brojna izdanja za srpsku etiketu PGP. Nedavno su objavljeni nosači zvuka s premijernim snimkama klavirskoga trija i klavirskog kvinteta  Vittoria Gianninija  sa sudionicima Manchester festivala komorne glazbe, te sa snimkama Violinskog koncerta u D-duru J. Brahmsa i Violinskog koncerta u a-molu A. Glazunova. Studirao je u klasi čuvene profesorice Dorothy De Lay na prestižnoj školi Juilliard u New Yorku. Posvećen i pedagoškom radu, predavao je u školi Juilliard kao asistent Itzhaka Perlmana. To je vodilo ponudi za profesuru na Sveučilištu Illinois, gdje je Milenković predavao od 2006. do 2021. godine. Od jeseni 2021. godine predaje na Muzičkoj akademiji u Novom Sadu, a prihvatio je i ulogu umjetničkog direktora nove koncertne dvorane u istome gradu. Svira na violini Giovannija Battiste Guadagninija iz 1783. godine.

    Za splitski recital pripremio je Sonatinu u G-duru, op. 100 A. Dvořáka, Sonatu br. 7 za violinu i klavir u C-molu, op. 30, br. 2 L. van Beethovena, Karneval u Veneciji N. Paganinija, Spiegel im Spiegel A. Pärta i Carmen fantaziju, op. 25 P. de Sarasatea. Dvořáka je svirao zanimljivo: sve što iznosi pred publiku do u detalje je osmišljeno te je interpretacija povezana u cjelinu – sve je u vezi s prethodnim i onim što nadolazi. Svi utjecaji američkih melodija i ritmova došli su pjevno do izražaja u njegovoj svirci. Iznimno je intonacijski čist u kromatskim prohodima. U njegovom sviranju ne može se čuti što je teško a što lagano, ali se možda može naslutiti u čemu uživa više a u čemu manje. Ili nam barem tako daje naslutiti. I nakon odsviranog posvjedočio je kako je tu Dvořákovu Sonatinu odsvirao u indijanskom rezervatu kao predstavljanje „umjetnosti bijelaca“  te usput najavio kako je s tom temom povezana i jedna od točaka koju je pripremio za bis. Beethovenovu sonatu je predstavio kao najljepšu, najdramatičniju i najvažniju od njegovih deset sonata. Svirao ju je mirno i bez afekata, tako da je drama prisutna u glazbi još više dolazila do izražaja.  

    Nakon pauze, na red je došao Paganini, kojeg je predstavio kao „neozbiljni dio koncerta“ rekavši da ne postoji drugi skladatelj koji je toliko iskušao granice virtuoznosti na violini; taman mislite da ste čuli sve, a onda nastupi još veće ludilo. Virtuoznost Milenkovićeva sviranja ove skladbe natjerala je mnoge u publici da izvade svoje mobilne telefone te ovjekovječe dio izvedbe. Posvjedočio je i kako je ovu skladbu svirao kao dijete te je znalački pričao o opernim utjecajima na skladatelja koji su utjecali na cantabile zvuk skladbe. Široj publici ne toliko poznati živući estonski skladatelj Arvo Pärt pravi je majstor u glazbenom minimalizmu. Više nego uobičajena kompozicija, ovo je iskustvo, rekao je Milenković i pružio nam nekoliko minuta tužne meditacije nad strašnim događajima u Srbiji. Izvedbu je naime posvetio žrtvama nedavnih strašnih događaja, napomenuvši da je skladbu već svirao na komemoraciji prijatelju. Koncert je završio ipak pretežno u svečanom tonu ulomcima iz Bizetove opere Carmen, koje je u skladbu za violinu složio španjolski Paganini – Pablo de Sarasate. Milenković je djelo predstavio kao idealno za one koji operu vole te idealno za one koji operu mrze: cijela opera stisnuta u 12 minuta. Iz malo rečenog o programu tijekom cijele večeri, mogao se iskusiti način na koji ovaj umjetnik pristupa instrumentu te kako je njegov zvuk ukorijenjen u čitavu povijest glazbe koju dobro poznaje te iz nje crpi osnove za interpretaciju.

    Nakon dva dodatka: Kojoti Conora Cheea te teme iz filma Schindlerova lista Johna Williamsa napisane za Milenkovićeva mentora Itzhaka Perlmana, koncert je završio. Posve očarani svime što smo čuli, mogli bi se osvrnuti samo na jednu stavku koja bi mogla biti bolja: klavirska korepeticija Hilde Švan nije bila na istoj razini kao i Milenkovićeva izvedba. Na stranu neke tehničke pogreške, usklađenost u bojama, dahovi i nedostatak komunikacije presudili su tom dojmu. Ipak, bio je to samo detalj prekrasne večeri čija će kvaliteta još dugo odzvanjati u mislima mnogobrojne publike.

    © Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 19. svibnja 2023.

    Koncert izveden: 4. svibnja 2023.

    Program:

    A. Dvořák: Sonatina u G-duru, op. 100
    L. van Beethoven: Sonata No 7 za violinu i klavir u C-molu, op. 30, no. 2
    N. Paganini: Karneval u Veneciji
    A. Pärt: Spiegel im Spiegel
    P. de Sarasate: Fantazija Carmen, op. 25

Piše:

Petra
Crnčević

kritike