Rafalna kompozicija s napetim izmjenama izraza
Zagrebački solisti, Tomasz Daroch, violončelo, praizvedba skladbe Eat the Rich Margarete Ferek-Petrić, Novinarski dom
-
Svi zagrebački orkestri i ansambli okončali su svoje redovne, domicilne sezonske koncerte i kao i obično ostavili malu stanku za hvatanje ljetnog zaleta na velikim i malim festivalima koji se uglavnom odvijaju na morskoj obali, gdje se ozbiljan posao udružuje s morskim zrakom i ugodnim provodom. Tako su i Zagrebački solisti zadnji put nastupili u dvorani Novinarskog doma do novih viđenja najesen i ambiciozno donijeli program koji je uključio i jedno svježe skladano i jedno dosad neizvedeno djelo.
U potresu prije tri godine Zagrebački solisti izgubili su svoj stalni koncertni podij u Hrvatskom glazbenom zavodu, čija se zgrada temeljito konstrukcijski obnavlja, a sudeći po već poslovičnoj brzini postpotresne obnove, mogli bi se načekati još koju sezonu. Do tada se ansambl snašao dijeleći nastupe između udomitelja u dvorani Bersa Muzičke akademije i dvorani Novinarskog doma. Koliko će to seljenje potrajati teško je reći jer već u sljedećoj, jubilarnoj 70. sezoni Solisti mijenjaju prostore za nastupe. Glavna će biti Mala dvorana Lisinskog uz Preporodnu dvoranu HAZU u Opatičkoj. No kako bilo, Zagrebački solisti imaju vjernu i dovoljno brojnu pretplatničku publiku koja će ih slijediti na bilo koje mjesto u užem centru grada.
Program zadnjeg koncerta u Novinarskom domu ispunila su djela Margarete Ferek-Petrić, Josepha Haydna i Józefa Blocha. Djela mađarskog skladatelja i violinista J. Blocha, koji je napisao značajnu Violinsku školu u čak pet svezaka, nisu ni redovito ni često na repertoaru. Stoga je dobrodošlo uvrštenje njegove Suite za gudače, op. 6 s kraja 19. stoljeća, u kojoj se očituje ukus njegova vremena, oslonac na formu trodijelne pjesme u koju se upleo i tada sveprisutni valcer te zadavanje nemalih zadataka violinistima na instrumentu koji je bio njegova stalna preokupacija i neprolazna ljubav. U Haydnovu Koncertu za violončelo u D-duru kao solist nastupio je Tomasz Daroch, mladi glazbenik iz klasa i sa seminara znamenitih pedagoga, samosvojan glazbenik u naponu snage i gradnje karijere nakon brojnih osvojenih nagrada na međunarodnim natjecanjima – od Lutoslawskog do Casalsa. Sa Zagrebom ga veže treća nagrada i nagrada publike na Međunarodnom violončelističkom natjecanju Antonio Janigro, koja donosi i nastup sa Zagrebačkim solistima. Iz zapravo oskudne literature mogao je birati u rasponu od Boccherinija do Haydna, a Daroch je izabrao potonjeg. Oslonio se na vrlo konkretan i prezentan ton koji nije previše mario za neku glumljenu bečku eleganciju i u tom je pristupu i provedbi postigao uvjerljivost pomalo udaljenu od uobičajenih svilenkastih predodžbi.
Tek što je drugi put odradila Muzički biennale na čelu tog uglednog festivala suvremene glazbe i palicu za sljedeće prebacila na trijumvirat nasljednika, radina i energična skladateljica s bečkom adresom Margareta Ferek-Petrić već se svim žarom ponovno bacila na skladanje – svoj osnovni poziv. Ubrzo je stigao rezultat – skladba Eat the Rich, a najnovije vijesti kažu da upravo dovršava skladbu za harfu posvećenu – kako navodi, nevjerojatnoj harfistici Elisabeth Plank. Eksplozija stvaranja kao da je neumornoj skladateljici manjkala u dva mandata, zatrpana često i administrativnim brigama o Biennalu. Kako (po)jesti bogate vehementno, duhovito i ironično sročeno u kratkoj skladbi protumačila je skladateljica. Zapisala je da je izvanjsku inspiraciju našla u trenutnoj ekonomskoj situaciji u kojoj moderna civilizacija neprestano donosi destruktivne političke odluke. U tome se prisjetila koje stoljeće starih, poznatih izreka Marije Antoanete i J.J. Rousseaua – neka jedu kolače i kada ljudi ne budu imali što za jesti, pojesti će bogate. Zagrebački solisti bili su zaposleni i sviranjem i ritmiziranim govorom u kratkim rečenicama s porukom. U napetim izmjenama izraza ipak se čini da u osnovi rafalne kompozicije leži nesalomljivo optimističan i energičan glazbeni odgovor na primijećenu situaciju koja zabrinjava. Ona sigurno i bez naznaka nadahnuća sama za sebe može imati itekakva odjeka u glazbeničkim krugovima.
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 18. lipnja 2023.
Koncert izveden: 27. svibnja 2023.
Autor 1. i 3. fotografije: Ivan Mihaljević/UNIMEDIAProgram:
Margareta Ferek Petrić: Eat the Rich, praizvedba
Joseph Haydn: Koncert za violinčelo D-dur, Hob. VII b2
Allegro moderato
Adagio
Rondo. AllegroJózsef Bloch: Suita za gudače, op. 6
Allegro con brio
Andante
Vivace
Adagio – Allegro vivace – Meno mossoPetar Ilyich Tchaikovsky: Variations on a Roccoco Theme, Op. 33
József Bloch: Suite for Strings, Op. 6
Piše:

Stanetti