Visoka razina zajedničkog muziciranja u posljednjem koncertu obljetničke sezone
Gudački kvartet Rucner, Zima, ciklus Četiri godišnja doba, Petra Cik, sopran, Studio Bajsić, HRT
-
U glazbenome životu Zagreba podatke o muziciranju komornih sastava nalazimo u sačuvanim programima koncerata i u tekstovima iz novina i časopisa već od 20-ih godina 19. stoljeća. Glazbenici su muzicirali u trijima (klavirskim, gudačkim, puhačkim), kvartetima (klavirskim, gudačkim) i rjeđe u većim sastavima od pet, šest ili sedam svirača kao u plesnome stavku iz Septeta, op. 20 Ludwiga van Beethovena (1770-1827) izvedenog na koncertu 18. travnja 1827. Bio je to prvi koncert kojim je počela do danas neprekinuta koncertna djelatnost novoga društva Societas filharmonica zagrabiensis (današnjega Hrvatskoga glazbenog zavoda), ali i brojnih drugih priređivača koncerata – solista, zborova, orkestara, koji su Zagreb postupno pretvarali u prepoznatljivo glazbeno središte kakva su bila i druga upravna, gospodarska i kulturna središta u nasljednim zemljama Habsburške monarhije. Pokušaji utemeljenja najtipičnijih komornih sastava – gudačkih kvarteta zabilježeni su već 60-ih i 80-ih godina 19. stoljeća (Prvi hrvatski diletantni kvartet), a nekolicini glazbenika koja 1904. godine osniva (kratkotrajni) gudački kvartet uspijeva 1919. utemeljiti Zagrebački kvartet koji (uz prekide) djeluje i danas. Jedno vrijeme član Zagrebačkoga kvarteta bio je i violinist Josip Klima (1927-2012), utemeljitelj Kvarteta Stratik, nazvanog prema skladatelju Josipu Mihovilu Stratiku (1728-1782) godine 1980., kasnije preimenovanog u Kvartet Klima. Mladi bračni par akademskih glazbenika, violončelistica Snježana i violist Dragan Rucner, uz stalni posao orkestralnih glazbenika, uživali su i u komornome muziciranju pa su više godina svirali u Kvartetu Klima.
Nastavljajući na tradiciju djelovanja gudačkih kvarteta, osnovali su 1998. godine sami Gudački kvartet Rucner, u kojem su im se pridružili violinisti Josip Haluza i Josip Novosel. Kako se često događa, u komornim sastavima se mijenjaju članovi, pa danas – uz utemeljitelje Snježanu i Dragana Rucnera, sviraju (nasljednice Sidonije Lebar i Ive Kralj) violinistice Ivana Penić Defar i Ana Paula Knapić Franković. Ove dvije glazbenice djeluju kao vođe dionica drugih violina (Penić Defar u Simfonijskom orkestru Hrvatske radiotelevizije, Knapić Franković u Zagrebačkoj filharmoniji) dok je do umirovljenja Snježana Rucner bila vođa dionice violončela u orkestru Hrvatskog narodnog kazališta, a Dragan Rucner vođa dionice viola u Zagrebačkoj filharmoniji. Dugogodišnje iskustvo skupnoga muziciranja (u orkestru ili komornom sastavu) odrazilo se na interpretacije Gudačkoga kvarteta Rucner, čiji je moto od početka djelovanja bilo predstavljanje komornih djela iz europske glazbene baštine s naglaskom na skladbe hrvatskih skladatelja, što uključuje i praizvedbe djela suvremenih autora. Prateći i sagledavajući događaje u društvenome životu, Gudački kvartet Rucner uvijek je iskazivao ljubav za pomoć onima kojima je to potrebno, pa su mnogi njihovi koncerti imali humanitarni karakter. U dvadeset i pet godina održali su brojne koncerte u Zagrebu, u hrvatskim gradovima skromnijega glazbenog života, u brojnim zemljama u inozemstvu, a dio svoga repertoara zabilježili su na nosačima zvuka kojima se ove godine pridružio i najnoviji, naslovljen Prvih 25 godina – The First 25 Years s praizvedenim skladbama hrvatskih skladatelja. Gosti Gudačkoga kvarteta Rucner bili su mnogi hrvatski već potvrđeni, ali i mladi glazbenici koje su ohrabrivali na početku njihovih umjetničkih puteva. Među inozemnim glazbenicima s kojima su surađivali na istaknutom je mjestu svjetski poznati bandoneonist Peter Soave (1964.) s kojim su iskoračili u popularniju, plesnu glazbu latino-američkih skladatelja 20. stoljeća.
Od 2003. godine nastupi Gudačkoga kvarteta Rucner u Zagrebu odvijaju se u okviru ciklusa Četiri godišnja doba, pa je ovogodišnji dvadeset i prvi ciklus zaključen koncertom Zima u nedjelju, 3. prosinca 2023. Noseći se uspješno sa sve manjim priljevom sredstava za održavanje koncerata, Gudački kvartet Rucner našao je već prošle godine (besplatan) prostor u Studiju Bajsić Hrvatske radiotelevizije, pa se prve adventske nedjelje okupila publika na Prisavlju. Po običaju taj je koncert priređen u suradnji sa Zakladom Hrvatske pošte, čime se već jedanaest godina (od 2013.) glazbenici i zaklada pod sloganom „Pružajući snagu drugima i mi postajemo jači“ udružuju u pomoći djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi. Primjereno ozračju Adventa i Božića daruju im police životnog osiguranja, čiji iznos će im olakšati početak samostalnoga života nakon izlaska iz ustanove u kojoj su proživjeli više godina. Ove godine pomoć su dobili štićenici Udruge Nova budućnost iz Samobora. Kako se među njima uvijek pronađe netko tko voli glazbu, tako je ove godine s Gudačkim kvartetom Rucner zapjevala Karolina Tepeš, učenica 8. razreda, hit Ljubav sve pozlati Petra Graše (tekst Vjekoslave Huljić) u obradi za glas i Gudački kvartet Marijana Makara (1933.).
Prva skladba koncerta, Treći gudački kvartet – Narodni Borisa Papandopula (1906-1991), odaje njegovo sjajno poznavanje komornoga sloga i vještu primjenu tradicijskih napjeva (ili motiva skladanih u njihovu stilu) u četiri stavka rasporeda polagani (I. Idila), brzi (II. U kolu), polagani (III. Guslarska) i brzi (IV. Igra). Možda je upravo treći stavak Guslarska najbliži tradicijskoj glazbi, zahvaljujući stalnome bordunskom tonu i temi u uskim intervalima (u violi). Papandopulov kvartet zazvučao je u sigurnoj svirci Gudačkoga kvarteta Rucner tonski lijepo i dinamički iznijansirano u dobro odabranim tempima. Za još jedan biser iz riznice gudačkih kvarteta odlučili su se glazbenici odabirom Gudačkoga kvarteta u B-duru, op. 1 br. 1 Lov (Hob. III.1) Josepha Haydna (1732-1809). Iz toga mladenačkog Haydnova djela (od pet kratkih stavaka) naslućuju se obrisi njegovih kasnijih majstorskih kvarteta, a njegov gudački prvijenac osvaja ljepotom melodija koje donosi prva violina oslonjena na čvrstu akordnu pratnju. Ovaj kvartet odsvirao je Gudački kvartet Rucner intonativno precizno, uigrano, graciozno i u nešto tišem, ali raslojenom rasponu dinamike.
Vodeći stalno brigu o mladim glazbenicima kojima mnogo znači svaki nastup na početku karijere, na koncert Zima pozvali su glazbenici Gudačkoga kvarteta Rucner mladu sopranisticu Petru Cik, dobitnicu njihove posebne nagrade na II. Međunarodnom natjecanju opernih pjevača Stojan Srojanov Gančev 2022. godine. Petra Cik studentica je četvrte godine solo-pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu doc. Helene Lucić Šego, a njene pjevačke kvalitete prepoznale su odgovorne osobe u Operi Hrvatskog narodnoga kazališta u Zagrebu dodijelivši joj stipendiju, omogućujući joj nastupe u repertoarnim operama. Uz Gudački kvartet Rucner otpjevala je Petra Cik dvije solo-pjesme Dore Pejačević (1885-1923): Vjerujem, dragi, op. 30 br. 3 i U lovu je mjesec na sunce, op. 23 br. 4. Solo-pjesme, odabrane prigodom obilježavanja 100. obljetnice smrti skladateljice, obradio je za sopran i pratnju gudačkoga kvarteta Tomislav Uhlik (1956.) sačuvavši temeljne postavke klavirske pratnje. Primjereno adventskome vremenu, na kraju koncerta čuli smo Hrvatske božićne popijevke za sopran i gudački kvartet Tomislava Uhlika. Poznate popijevke Veselje ti navješćujem, O Betleme, Kyrie eleison i Narodi nam se obradio je skladatelj ranije za Gudački kvartet Sebastian. Ostavio je nepromijenjenu melodiju u dionici soprana, a četiri dionice gudačkoga kvarteta oblikovao je u tonalitetnim okvirima ali s iskorakom u više disonantnih akorda. Petra Cik, mlada pjevačica lijepoga glasa, pjevala je sigurno u širokom tonskom opsegu, s primjerenom dinamikom i u suglasju s kvartetom. Možda bi tijekom daljnjega školovanja trebala više pozornosti obratiti na razgovijetan izgovor, čime bi njene interpretacije postigle još veću izražajnost. I u ovim je skladbama Gudački kvartet Rucner potvrdio visoku razinu zajedničkoga muziciranja, okončavši svojih prvih dvadeset i pet godina djelovanja i dvadeset i prvu sezonu ciklusa Četiri godišnja doba. U ozračju Božića i darivanja poželimo im uspješan hod prema novim obljetnicama djelovanja!
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 31. prosinca 2023.
Piše:

Miklaušić-Ćeran