Bogatstvo dinamike, muzikalnost i lakoća sviranja
Posljednji koncert iz ciklusa komornog ansambla 4 Syrinx u sezoni 2023., Pozdrav iz Japana!, Koncertna dvorana Lisinski
-
Nastojeći upoznati svoju (doduše malobrojnu) publiku sa što zanimljivijim izvornim skladbama ili obradama za kvartet flauta, četiri vrsne glazbenice kvarteta flauta Syrinx često posežu za nama nepoznatom glazbenom ostavštinom zemalja iz različitih dijelova svijeta. U lipnju su nas provele sjeverom Europe, a za svoj posljednji koncert u ovoj godini, a ujedno i posljednji održan 10. prosinca 2023. u Maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, odabrale su skladbe suvremenih japanskih skladatelja. Mnogi japanski glazbenici, školovani u domovini ili u nekim glazbenim središtima u Europi ili Americi, pronašli su mjesto u orkestrima na drugim kontinentima, nastupaju kao solisti ili komorni glazbenici, a nerijetko se kao uspješni dirigenti nalaze na čelu simfonijskih orkestara. (Spomenimo npr. zagrebački slučaj: maestro Kazushi Ōno bio je šef-dirigent Zagrebačke filharmonije od 1990. do 1996. godine, kad je nastavio svoju karijeru u njemačkome gradu Karlsruhe. Spomenimo i npr. svjetski slučaj: maestro Seiji Ozawa je nakon školovanja i početka karijere u Japanu te osvajanja prve nagrade na natjecanju dirigenata u Besançonu 1959. godine uspješno djelovao u Sjedinjenim Američkim Državama. Glazbeni život u Japanu ustrojen je prema uzorima europskih i američkih glazbenih središta pa se na koncertima i opernim izvedbama najviše izvode djela standardnog repertoara. Na izlet u „Zemlju izlazećeg sunca“ uputila se u ljetu 1965. godine i Opera Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba, predstavivši publici u Tokiju i Osaki dio svoga slavenskog repertoara pod ravnanjem maestra Mira Belamarića (1935-2017) i Lovre pl. Matačića (1899-1985) koji je od tada napokon mogao dolaziti u tadašnju Jugoslaviju (nakon godina zabrane s obzirom na istaknutu poziciju glazbenoga voditelja u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj tijekom Drugoga svjetskog rata).
Članice kvarteta flauta Syrinx: Karolina Šantl Zupan (flauta), Marina Novak (flauta, bas flauta), Darja Zokić (flauta, alt flauta) i Špela Benčina (flauta, piccolo) potrudile su se svojoj publici približiti glazbu Japana, priloživši uz program tekst Pozdrav iz Japana!. Objasnile su kako su sve do kraja 19. stoljeća glazbenici koristili poseban, čak i pomalo nepouzdan sustav znakova za zapisivanje tradicijske glazbe ili skladbi, pri čemu je često ostalo nedovoljno jasno trajanje tonova ili je samo bio zabilježen raspored prstiju na žicama (slično europskim tabulaturama za lutnju iz 16. stoljeća). Preuzevši europski sustav notacije, japanski skladatelji mogli su bilježiti i skladbe koje glede glazbenih oblika odgovaraju europskome naslijeđu. Glazbu japanskih skladatelja zagrebačka publika imala je najčešće prigodu slušati u sklopu koncerata Muzičkoga biennala Zagreb pa je koncert kvarteta flauta Syrinx bio izvrsnom prigodom za upoznavanje japanske glazbe. Predstavljajući program jednosatnoga koncerta, glazbenice su navodile riječi samih skladatelja kojima su opisali svoje glazbene uratke, pa ćemo ih iskoristiti u nastavku.
Prvu skladbu koncerta Dobro jutro!, u kojoj je iskazao zahvalnost pticama koje s rađanjem sunca cvrkutom počinju novi dan, skladao je za četiri flaute skladatelj i flautist Sakai Itaru (1970.) 2002. godine za proslavu 40. obljetnice prvoga nastupa flautista Ita Koichija. Ugođaj radosti, plesni ritmovi i klasični tonalitetni odnosi značajke su ove skladbe mozaičnog oblika. Iwata Satoshi (1964.) skladao je za četiri flaute skladbu Seen by Grove and Mist (Vidio gaj i maglu) potkrepljujući u dva stavka melodiju impresionističkim harmonijama. Glazbenice su odsvirale još jednu skladbu za četiri flaute koju je skladatelj, pijanist i dirigent Ito Yasuhide (1960.) skladao 2002. godine. U suiti Flutes Parfait (sa stavcima Flutes Parfait, Milonga di Malone, Cioccolata d'amore i Gelato con caffe u ritmu swinga) slijedi europske uzore, postavivši melodiju na konsonantna akordna uporišta.
Tri stavka skladbe Capriciosus Winds (2006.) koju je skladatelj Satoshi Yagisawa (1975.) skladao za piccolo, dvije flaute i alt-flautu iziskuju od interpreta iznimne sviračke vještine – kako u brzim stavcima, prvome Allegro i trećem Presto u kojem pri kraju uvodi polifoni fugato, tako i u polaganome, pijevnom Espressivo obilježenom zvukom alt-flaute. Svaki od ovih melodijsko-harmonijskih tonalitetno određenih stavaka može se izvoditi i kao samostalna skladba. Isti autor Satoshi Yagisawa iskoračio je malo u tzv. programsku glazbu skladbom Stazione di Roma Termini (2011.), glavnim željezničkim kolodvorom kojim se ulazi u središte Vječnoga grada. Proširivši sastav sa bas-flautom, zadržao je dvije flaute i alt-flautu, a u posljednjem brzom stavku u obliku ronda Let's Go Shopping – za koje su glazbenice donijele i opremu – torbe za kupnju, temu više puta donosi piccolo, podsjećajući na vrludanje ulicom i razgledavanje izloga. Prva tri stavka slijede tempa klasičnoga kvarteta (brzi – At Lunchtime, polagani – By the Light of the Moon, umjereni – People of the Church), a mijenjajući instrumente koji donose tematsku građu, skladatelj se poigrava zvukom flauti u različitim registrima i širokom tonskom opsegu, ostajući ponovno u okvirima tonaliteta.
Skladati za kvartet flauta – ako su samo četiri instrumenta istoga tonskog opsega, nije zahvalno, ali nije ni nemoguće. To su dokazala prva tri skladatelja, rasporedivši u definiranome tonskom opsegu glavne glazbene sastavnice – melodiju i akordnu pratnju u odgovarajućim ritamskim rješenjima i tempima. Nije jednostavno ostvariti ni dinamiku na četiri istovrsna instrumenta, ali i mogućnost izjednačenosti glasnoće u potpunosti su otklonile četiri vrsne flautistice tijekom svoga sviranja. Bogatiju zvučnu raznolikost donijele su skladbe Satoshija Yagisawe u kojima su zazvučale tri nove boje – visoki i svijetli registar piccola, baršunasta boja alt-flaute i tamna boja dubokoga registra bas-flaute. Odlike sviranja četiriju (već je rečeno) vrsnih glazbenica jesu: istančana intonacija, profinjeni i lijepi ton, neprimjetno disanje, mirno držanje, ispjevanost svih tonova u složenim ritamskim kombinacijama u brzim tempima, ali i u polaganim, bogatstvo dinamike, muzikalnost, lakoća sviranja i nepogrešiv osjećaj za sviranje u komornom sastavu. Svakim svojim koncertom kvartet flauta Syrinx obogaćuje glazbena događanja u našem gradu, što će nastaviti sljedeće godine, ali u prostoru Novinarskog doma.
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 10. siječnja 2024.
Piše:

Miklaušić-Ćeran