Mala svečanost limenih puhača i saksofona

Prvi zajednički koncert Zagrebačkog kvarteta saksofona i kvinteta limenih puhača SiBRASS, Mala dvorana Lisinski

  • Koncert Zagrebačkoga kvarteta saksofona i gostiju iz Ljubljane Trobilnoga kvinteta SiBRASS (kvinteta limenih puhača), planiran za 13. prosinca 2023., bio je otkazan zbog bolesti izvođača. Ipak, organizator koncerta Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog pronašla je – u dogovoru s izvođačima, novi termin kako bi devet glazbenika održalo svoj prvi zajednički nastup u Maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. Za koncert koji su pripremali odabrali su skladbe pisane za oba sastava, uključujući i jednu praizvedbu, kao i za svaki od njih zasebno.

    Zagrebački kvartet saksofona proslavit će ove godine 35. obljetnicu utemeljenja, od kojega sve do danas djeluje u istome sastavu (što je ipak rijetkost u komornim sastavima). Njegovi članovi su diplomanti iz razreda prof. Josipa Nochte (1924–1995): Dragan Sremec (sopran-saksofon), Goran Merčep (alt-saksofon), Saša Nestorović (tenor- i sopran-saksofon) i Matjaž Drevenšek (bariton- i bas-saksofon). Ovaj bi se koncert mogao shvatiti i najavom proslave 100. obljetnice rođenja prof. Josipa Nochte, koji je studij klarineta završio na Akademiji za glasbo u Ljubljani i 1972. godine specijalizaciju u razredu prof. Mihala Gunzeka (1919–2009). Od 1957. godine Josip Nochta djeluje kao glazbenik u zagrebačkim orkestrima i postaje prvim profesorom klarineta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Prateći programe studija na visokoškolskim ustanovama izvan Hrvatske, Nochta je 1977. godine uspio osnovati studij saksofona na Odsjeku za duhačke instrumente na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a nakon njegova odlaska u mirovinu 1992. ga je naslijedio prvi diplomant saksofona Dragan Sremec (1958.) koji je ranije diplomirao studij dirigiranja u razredu prof. Igora Gjadrova (1929-2014). Nastupi Zagrebačkoga kvarteta saksofona pobuđuju zanimanje publike (koja je i na ovome koncertu gotovo ispunila dvoranu) zbog zanimljivosti repertoara i vrhunskih dometa izvedbi koje su isticali i glazbeni kritičari u domovini i mnogim zemljama u kojima su nastupali. Svoje interpretacije trajno su zabilježili na petnaest nosača zvuka nakladnika u Hrvatskoj i izvan nje, a za glazbena ostvarenja nagrađeni su nagradama Milka Trnina, Judita, Vatroslav Lisinski i čak sa sedam nagrada Porin. Ostali članovi Zagrebačkoga kvarteta saksofona ostvarili su zapažene karijere: Goran Merčep (1959.) danas je profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Saša Nestorović (1964.) docent je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i voditelj Jazz-orkestra Hrvatske radiotelevizije, dok je Matjaž Drevenšek (1965.) redovni profesor saksofona na Akademiji za glasbo u Ljubljani.

    Gosti iz Ljubljane – članovi Trobilnoga kvinteta SiBRASS muziciraju zajedno od 2011. godine, a sastav je osnovan na poticaj članova Slovenske filharmonije i Simfonijskog orkestra Radio-televizije Slovenije. Od početka djelovanja izmijenili su se neki članovi, pa je u Zagrebu kvintet nastupio u sastavu Jure Gradišnik (truba), Tobija Hrastnik (truba), Žan Tkalec (trombon), Mihajlo Bulajić (rog) i Jernerj Oberžan (tuba). Neki od članova SiBRASS kvinteta su glazbenici spomenutih orkestara i Württemberške filharmonije iz Reutlingena, dok je Jure Gradišnik docent na Akademiji za glasbo u Ljubljani (uz red. prof. Stanka Arnolda, čiji je diplomant).

    Koncert je počeo skladbom Stories About Jazz (sa stavcima Blues, Romance, Parade) koju je za kvartet saksofona i kvintet limenih puhača skladao 2002. godine Milko Lazar (1965.). Taj je svestrani glazbenik, skladatelj i aranžer završio studij klasičnoga i jazz-klavira te saksofona na Visokoj školi za glazbu i scensku umjetnost u Grazu, a na Kraljevskome konzervatoriju u Den Haagu završio je studij čembala, pa često nastupa s ansamblima koji izvode baroknu glazbu. U okvirnim brzim stavcima Priča o jazzu dominira ritam, dok polagana Romanca ističe melodiju. Američki skladatelj Michael Torke (1961.) u svojim skladbama često odaje utjecaj jazz-glazbe i minimalizma. Skladba July za kvartet saksofona je brzoga tempa, kratkih motiva i formalno trodijelna, zaokružena ponavljanjem početnoga dijela.

    Za razliku od prve dvije skladbe s više harmonijske slobode, dvije skladbe u izvedbi Kvinteta limenih puhača SiBRASS ostvarene su u jasnim tonalitetnim okvirima. Bile su to skladbe Vuelta del fuego (Uzvraćanje vatre?) američkoga skladatelja i trubača Kevina McKeea (1980.) i Quintet, za ansambl limenih puhača američkoga skladatelja Michaela Kamena (1948–2003). U nastavku koncerta (koji je bez pauze trajao devedesetak minuta) glazbenici su praizveli Nonet, za kvartet saksofona i kvintet limenih puhača hrvatskoga skladatelja Tomislava Uhlika (1956.). U četiri kratka stavka klasičnoga komornog oblika (Prolog, Monolog, Dijalog, Epilog) skladatelj je uvrstio nekoliko tradicijskih napjeva, priklonivši se u odabiru harmonija konsonantnim rješenjima s rijetkim disonancama. Kao posljednju skladbu koncerta odabrali su glazbenici popularni mjuzikl Priča sa zapadne strane američkoga skladatelja i dirigenta Leonarda Bernsteina (1918–1990). Nekoliko songova poznatih publici od uspješne praizvedbe na Broadwayu 1957. godine obradio je Dragan Sremec za kvartet saksofona i kvintet limenih puhača. Priča o dvije skupine tinejdžera različitih rasa i etničkih skupina iz njujorškog Manhattana i ljubavi između sestre jednog od njih i pripadnika protivničke skupine nije ni danas izgubila na aktualnosti. Nadahnuta je dramom Romeo i Julija Williama Shakespeare (1564–1616). Kako su glavni likovi Sharks, migrant iz Puerto Rica i Jets (bijelac iz New Yorka), različita društvena i kulturna okruženja odrazila su se u Bernsteinovoj glazbi u maštovitom osmišljavanju tema i ritamskih rješenja bliskih jazzu i latino-američkoj glazbi na sukladno tome odabranim (ne uvijek konsonantnim) harmonijskim rješenjima.

    Koncert Zagrebačkoga kvarteta saksofon i Kvinteta limenih puhača SiBRASS protekao je brzo, pred pažljivom, zainteresiranom i iznimno discipliniranom publikom (bez zvonjave mobitela, bez kašljanja ili nekog drugog oblika nepoželjnoga ponašanja). Nastupe ovih komornih sastava prate pohvalne prosudbe glazbenih kritičara kojima ćemo se prikloniti i procjenjujući njihov prvi zajednički nastup. Na prvome mjestu se može istaknuti njihova savršena intonacija, puni i profinjen ton u velikom rasponu dinamičkih vrijednosti (osobito snažnijih limenih puhača) te izvrstan osjećaj za ritam u svim skladbama, ali možda ipak najizraženiji u Priči sa zapadne strane koju je Dragan Sremec majstorski obradio za spomenuti sastav koristeći i najdublji bas-saksofon kao još jednu boju instrumenata iz iste grupe. Zajedničko sviranje noneta, kvarteta ili kvinteta obilježili su lakoća sviranja, neprimjetno uzimanje daha, savršen sklad, temperament i muzikalnost s kojom su oblikovali fraze i agogičke nijanse u izvrsno pogođenim tempima. Bila je to mala svečanost blještavoga zvuka limenih puhača i malo zagasitijih boja saksofona devet izvrsnih glazbenika koji su publiku nagradili još jednom praizvedbom Tomislava Uhlika. Kako se koncert trebao održati prije Božića, skladatelj je za ovaj nonet obradio dvije božićne pjesme – jednu slovensku i jednu hrvatsku i dao svoj prilog njegovome prvom zajedničkom nastupu.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 4. veljače 2024.

    Program:

    Milko Lazar: Stories About Jazz
    Blues
    Romance
    Parade

    Michael Torke: July

    Kevin McKee: Vuelta del Fuego

    Michael Kamen: Quintet

    Tomislav Uhlik: Nonet (praizvedba)
    Prolog
    Monolog
    Dijalog
    Epilog

    Leonard Bernstein: Priča sa zapadne strane (transkripcija: D. Sremec)
    Prologue
    Blues
    America
    Maria
    Cool
    Somewhere
    Tonight

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike