Puni zvuk okteta violončela
Koncert u spomen na Valtera Dešpalja, Vivat violoncello: Arioso, ciklus Vivat academia, dir. Branimir Pustički, Koncertna dvorana Blagoje Bersa
-
Puni zvuk violončela, toliko nalik na ljudski glas, ispunio je dvoranu Bersa na koncertu u spomen na Valtera Dešpalja koji je u mladosti bio prava violončelistička zvijezda, a poslije teško nadmašiv dugogodišnji profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Profesor kroz čiju su klasu prošli gotovo svi violončelisti čija imena danas čine okosnicu orkestara u nas i u Europi, kao i ona solistička – od Monike Leskovar, Kajane Pačko, u dvorani Bersa Muzičke akademije, koja često zamjenjuje Glazbeni zavod u obnovi, priređen je koncert u spomen na Valtera Dešpalja godinu dana nakon njegove za današnje pojmove prerane smrti.
Osmero violončelista, studenata iz svoje klase, okupio je njihov profesor i bivši Dešpaljev student Branimir Pustički na koncertu njemu u spomen. Osmero unučadi u sastavu, nalik a i u počast na već davnu Dešpaljevu Cellomaniu – sastav osmero violončelista koji je uspjehe bilježio i izvan granica zemlje, pripremio je program obrada, ponajviše ulomaka iz opera od kojih su neke gotovo nadmašile izvornik za glas ili u najmanju ruku konkurirajući toliko da se nedostatak pjevača nije pokazao kao neki osobiti manjak. Još jedan koncert in memoriam Valteru Dešpalju priprema se i rodnom mu Zadru, a bivše studente, violončeliste s karijerom iz njegove klase okuplja Kajana Pačko. Večer posvete koju je vodio profesor Pustički kao potpora i sigurnost sviračima koji će uskoro tražiti svoje mjesto pod suncem u orkestrima diljem Europe, a neki se zacijelo okušati i kao solisti ili komorni glazbenici, počeli su sigurno, uigrano i žustro s uvertirom Rossinijevoj operi Wilhelm Tell, koja i u izvorniku donosi sastav violončela.
Meditaciju iz opere Thaïs Julesa Masseneta osjetljivo, s puno nijansiranja, duge graze i pijevno donijela je Hana Rabadan, dok je u Paganinijevim Bravuroznim varijacijama na jednoj žici na temu iz Händelove opere Mojsije u Egiptu – virtuoznog djela iz Dešpaljeva repertoara, briljirao Vid Krpan s lakoćom i vedrinom. Koncert popularnih, svim dobro znanih ulomaka donio je i osjetljiviji zaigrani Ples satova iz Ponchielijeve La Gioconde, dok su ostale obrade mahom vrlo uspjelo uključivale čelo u ulozi ljudskog glasa iz Čajkovskijevog Evgenija Onjegina, Puccinijeve Tosce i Saint-Saënsove Samsona i Dalile te cijelu suitu glavnih hitova iz Bizetove Carmen poput nekog presjeka, kratkog uvoda u to popularno djelo svjetske operne literature. U svim tim ulomcima spretnih obrada, svatko od pažljivih i spremnih članova ansambla – Lucija Mušac, Hana Rabadan, Karla Kotović, Anamarija Bukovnik, Vid Krpan, Ana Majer te Antonia Pavić – potpomognuti blagim autoritetom Branimira Pustičkog, našao je svoju ulogu koja mu najviše odgovara, čineći koncertnu večer vedrim pogledom na opernu literaturu iz violončelističke perspektive. On uvjerljivo i vrlo uživljeno glumi ljudski glas, pa i cijeli orkestar, svjedočeći da za violončelistički podmladak nema straha i da su zasade koje je ostavio Valter Dešpalj pale na plodno tlo s novom i vrijednom generacijom.
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 14. travnja 2024.
Program:
G. Rossini: Uvertira operi William Tell
P. I. Čajkovski: Kuda, kuda…?, arija Lenskoga iz opere Evgenij Onjegin
A. Ponchielli: Danza delle ore, balet iz opere La Gioconda
J. Massenet: Meditacija iz opere Thaïs
G. Puccini: Intermezzo iz opere Manon Lescaut
G. Puccini: E lucevan le stelle iz opere Tosca
N. Paganini: Briljantne varijacije na jednoj žici na temu iz opere Mojsije u Egiptu
C. Saint-Saëns: Mon coeur s’ouvre à ta voix iz opere Samsona i Dalila
G. Bizet: Suita iz opere Carmen
Piše:

Stanetti