Upečatljiva i cjelovita interpretacija nesvakidašnjeg programa

Afro-American Spiritual – Songs of the Underground Railroad, Krešimir Stražanac, bas-bariton, Pavao Mašić, orgulje, ciklus Orgulje sv. Marka, Crkva sv. Marka Evanđelista, Zagreb, 2. listopada 2024.

  • Koncert naslovljen Afro-American Spiritual priredila su u srijedu, 2. listopada 2024. dva veoma uspješna glazbenika koji slično kao i članovi Dua Pačko & Detoni – o čijem koncertu održanom 1. listopada smo pisali, djeluju u Hrvatskoj i inozemstvu. Ovim je koncertom nastavljen 7. međunarodni ciklus orguljske glazbe Orgulje sv. Marka čiji se koncerti održavaju u Zagrebu u crkvi sv. Marka Evanđelista, a njegov je umjetnički ravnatelj Pavao Mašić. Sam naslov Afro-American Spiritual s podnaslovom Songs of the Underground Railroad (Pjesme podzemne željeznice) otkriva programsku koncepciju dobrotvornoga koncerta koji su priredili bas-bariton Krešimir Stražanac i orguljaš Pavao Mašić.

    Bas-bariton Krešimir Stražanac počeo je svoje glazbeno školovanje u Našicama, nastavio u srednjoj Glazbenoj školi Franje Kuhača u Osijeku. Već nakon prvoga semestra studija pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu otišao je u Stuttgart, gdje je studirao pjevanje u razredu naše proslavljene primadone Dunje Vejzović na Visokoj školi za glazbu i izvedbenu umjetnost te Lied u razredu Corneliusa Witthoeffta. Po završetku studija djeluje kao solist u Operi u Zürichu, a posljednjih desetak godina gost je uglednih europskih opernih kuća i koncertnih dvorana u kojima nastupa kao operni solist, interpret solo-pjesama (Lieda) i uloga u oratorijima. Surađuje s brojnim orkestrima i dirigentima. Dobitnik je nagrada na brojnim natjecanjima glazbenika.

    Glazbeno obrazovanje Pavao Mašić je stekao u Hrvatskoj počevši kao učenik teorijskog odjela Glazbene škole Ivana Lukačića u Šibeniku, a zatim na Muzičkoj akademiji u Zagrebu gdje je završio studij čembala, orgulja i glazbene teorije. Nije slučajno da je kao prvi studij odabrao orgulje, čiju je raskoš bolje upoznao kao polaznik Orguljaške ljetne škole u Šibeniku od njenog početka 1994. godine. Dobitnik je brojnih nagrada na natjecanjima u Hrvatskoj i inozemstvu, a uspješnu glazbeničku svjetsku karijeru ostvaruje kao solist na orguljskim i čembalističkim recitalima, komorni glazbenik i solist uz orkestar. Pavao Mašić redoviti je profesor čembala i kolegija Izvođačka praksa rane glazbe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

    Na programu koncerta je najavljeno da „donosi nesvakidašnji program nadahnut afroameričkim tradicijskim duhovnim melodijama, kakve su u ranom 19. stoljeću spontano izvodili robovi u SAD-u, ne samo zbog svog utješnog i duhovnog sadržaja, nego i kao svojevrsne kodirane upute pri organizaciji bijega korištenjem mreža sigurnih kućâ i rutâ za evakuaciju prema sjeveru (tzv. Underground Railroad).“ Sve je pjesme obradio za glas i klavir Harry Thacker Burleigh (1866–1949), prvi profesionalni američki crnački skladatelj, aranžer, pjevač (bariton) i jedan od osnivača Američkog udruženja skladatelja, autora i izdavača (1914.). Među prvim obrađenim pjesmama bila je pjesma Deep River (1917.), a dio pjesama objavio je u zbirkama tiskanima u podružnici milanskog izdavača G. Ricordi u New Yorku, čiji je bio voditelj. Burleigh je i sam na koncertima pjevao afro-američke duhovne pjesme, pridonijevši tako njihovoj popularnosti u dvadesetim godinama 20. stoljeća.

    Program koncerta bio je podijeljen u pet kraćih cjelina: u prvoj, trećoj i posljednjoj slušali smo po četiri afro-američke duhovne pjesme. U prvome predahu za pjevača slušali smo skladbu Sketches on Negro Spiritual Songs (1931.) čiji je autor mađarski skladatelj, orguljaš i pedagog Dezsö Antalffy-Zsiross (1885-1945), a u drugome slobodno harmonijski koncipiranu skladbu Free fantasia on 'O Zion, haste' and 'How the firm a foundation' (1984.) koju je skladao William Bolcom (1938.), američki skladatelj i pijanist. Krešimir Stražanac otpjevao je uz pratnju Pavla Mašića sljedeće pjesme: Weepin' Mary, Nobody Knows the Trouble I've Seen, Joshua Fit the Battl of Jericho, Don't Be Weary Treveler, Heav'n, Heav'n (I Got a Robe), My Way's Cloudy, Swing Low, Sweet Chariot, De Gospel Train, Wade in De Water, Steal Away, Deep River i Go Down, Moses.

    Iako žive i djeluju u različitim glazbenim sredinama i ne nastupaju često zajedno, glazbenici Krešimir Stražanac i Pavao Mašić pokazali su svojim nastupom kako se ozbiljnim pristupom (i ovako popularnijem) repertoaru može ostvariti upečatljiva i cjelovita interpretacija izvornika uz povremenu improvizaciju (obogaćenje klavirske pratnje). U pjesmama u kojima dominira tekst, Pavao Mašić je registraciju orgulja potpuno podredio glasnoći pjevačke dionice ostavši, dakako, njenim pouzdanim osloncem. Krešimir Stražanac, pjevač lijepe boje glasa, pjeva s lakoćom, precizno u svim registrima, razgovjetno, sugestivno i slojevito u dinamici. U orguljskim skladbama iskoristio je Pavao Mašić brojne kombinacije orgulja koje je za crkvu sv. Marka izradila 2011. godine tvrtka Eisenbarth, vodeći glasove od nježnoga piana do punog, snažnog zvuka u codama skladbi. Neuobičajen program koncerta, ali nedvojbeno sadržajno primjeren crkvenome prostoru, oduševio je brojnu publiku koja je imala priliku uživati u muzikalnom i usuglašenom muziciranju dvoje sjajnih umjetnika.

    Ovaj koncert je ostvaren u suradnji s Vojničkim i redovničkim redom sv. Lazara Jeruzalemskog čije je sjedište u crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije u Remetama i samostanu karmelićana. Dobrovoljni prilozi bili su namijenjeni štićenicima Kuće sv. Josipa za nezbrinutu djecu u Hrvatskome Leskovcu, koja djeluje u redovničkoj zajednici sestara Karmelićanki Božanskoga Srca Isusova. Dan ranije, 1. listopada 2024. nastupili su Krešimir Stražanac i Pavao Mašić s istim programom u okviru ciklusa Orguljaške večeri u požeškoj katedrali, koji se petnaestak godina održava povodom svetkovine sv. Terezije Avilske, zaštitnice grada.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 8. listopada 2024.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran