Duhovna snaga Monteverdijeva djela u punom sjaju

Lisinski subotom: Orkestar i zbor ansambla Il Pomo d´Oro, Giuseppe Maletto, dirigent, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

  • I dok je sva glazba vedrih tonova morala utihnuti za Dan žalosti u povodu suludog napada bolesne osobe u zagrebačkoj Osnovnoj školi Prečko koja je zgrozila javnost, ipak se moglo izvesti kapitalno sakralno djelo, Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdija. Na podiju Lisinskog te se večeri našao gostujući ansambl, zbor i orkestar Il pomo d'oro, relativno nedavno utemeljen pod vodstvom Giuseppea Maletta. Slušatelji su prije početka izvedbe bili pozvani da minutom šutnje izraze svoju solidarnost sa žrtvama napada, a tijekom više od sat i pol izvedbe popunjena dvorana Lisinski bila je neobično tiha, bez ijednog zvuka namještanja na neudobnim sjedalima, bez ijednog kašljucanja kakve se obično redovito čuje među stavcima. Sve je to moglo ukazati na duboku potresenost kojom je grad bio zatečen.

    Pomo d'oro ovjenčan je mnogim prestižnim nagradama za interpretaciju rane glazbe i one su očito otišle u prave ruke. Zagrebačka publika imala je prilike slušati gostovanja ponajboljih svjetskih ansambala, a njegovanje interesa za staru glazbu stalno podgrijava postojanje domaćeg Hrvatskog baroknog ansambla, festival Varaždinskih baroknih večeri, kao i niz pojedinaca koji su si dali truda da publiku naviknu na povijesno obavješteno izvođenje glazbe, tako da je ona s godinama postala standardom u kojem se slušatelji dobro osjećaju. Iako se Monteverdijevo djelo moglo čuti relativno nedavno u Laubi pod vodstvom Tomislava Fačinija, a i snimka toga koncerta najavljena je na Trećem televizijskom programu za blagdanskih dana, te je izvedba imala nemali odjek i ostala u jako dobrom sjećanju, nova je bila nešto nesvakidašnje, što će se dugo pamtiti, možda kao najbolji koncert više nego atraktivnog ciklusa koncerata u Lisinskom subotom.

    Iako se može reći da je Vespro takvo djelo koje nosi sama sebe i nebeski je lijepo u svim svojim mijenama, samo će čista, pregledna i do krajnjih granica razabrana izvedba odvesti slušatelja do neslućenoga glazbenog doživljaja. A upravo se takav dogodio te večeri, doživljajno prenoseći u drugu dimenziju u uvijek novom otkrivanju čarobnog, veličanstvenog , ali i usrdnog svijeta Monteverdijevih Večernji Blažene Djevice Marije. Ova je misa za šest glasova prikladna i crkvenim zborovima za izvedbu u različitim sastavima za crkvene prostore ili odaje prinčeva, pisao je Monteverdi koji je djelo iz 1610. godine posvetio papi Pavlu V. Među molitvama Djevici Mariji nalazimo i motete i instrumentalnu sonatu, što zbunjuje znalce, ali izgleda da je svaki izbor, kombinacija instrumenata i glasova dobra jer je riječ o iznimnom i fleksibilnom djelu koje ne gubi ljepotu i uzbudljivost. Nevjerojatnom sabranošću i intenzitetom izvedbe unutarnje snage koja se ne ogleda samo u perfekciji, ansambl Pomo d'oro pod vodstvom Giuseppea Maletta plijeni prenoseći naizgled jednostavno i prirodno za više od sat i pol koliko traje. Publika je tako dobila najljepšu utjehu u potresenosti na Dan žalosti nakon nemilog događaja.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 25. prosinca 2024.

    Program:

    Claudio Monteverdi: Vespro della Beata Vergine (1610.), SV 206/206a

Piše:

Maja
Stanetti

kritike