Nova era riječkog kazališta
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, Koncert dobrodošlice pod vodstvom dirigenta Valentina Egela, Riječki simfonijski orkestar, Riječki operni zbor, operni, baletni i dramski solisti i popularni zabavni izvođači i bendovi: Let 3, Mr. Lee & IvaneSky, Urban, Jonathan, Marina Perazić
-
S prvim danima nove 2025. godine u HNK-u Ivana pl. Zajca u Rijeci započela je nova era: na čelo riječke nacionalne kazališne kuće stigla je Dubravka Vrgoč. Njoj je ovo drugi intendantski angažman nakon što je osam godina provela na čelu HNK u Zagrebu. Povodom dolaska nove intendantice upriličen je Koncert dobrodošlice. U svom nastupnom govoru kao i u tekstu otisnutom u programskom deplijanu Vrgoč je naglasila neraskidive veze između kazališta i grada, jer kazalište mora funkcionirati kao sastavni dio sredine u kojoj djeluje, uz, dakako, obligatorno propitivanje i otvaranje problema koji nadilaze okvire lokalnog. Dubravka Vrgoč, tj. kazalište kako ga ona vidi, mora recipirati sredinu u kojoj se nalazi, a to je bilo vidljivo na Koncertu dobrodošlice gdje je riječka alternativna scena podržala novu intendanticu. Na krilima viđenog na prvom koncertu nadamo se da će riječko kazalište nastaviti živjeti u suglasju sa sredinom u kojoj se nalazi. Sredina se s vremenom i uspostavljanjem novih paradigmi nezaustavljivo mijenja, međutim, temeljni kulturološki postulati koji čine sastavne odrednice percepcije grada koji teče ostaju isti. Toliko duboke kulturološke mijene nisu i ne mogu biti tek tako moguće.
Program izveden pred prepunim gledalištem (autor ovog teksta kao vjerni kroničar glazbenih zbivanja u Zajcu posljednjih 10 godina, ne pamti takvu popunjenost) režirao je Ivica Buljan, a nastupio je i Riječki simfonijski orkestar pod dirigentskim vodstvom maestra Valentina Egela. Početak programa obilježila je glumica Aleksandra Stojaković Olenjuk interpretirajući ulomak iz knjige Mirovanje autorice Dunje Matić, koja govori o tri temeljna pojma koja Rijeku čine Rijekom: alternativnoj sceni, industriji i partizanima (ljevičarstvo). Predmetni ulomak na blago provokativan način govori kako su ta tri pojma mrtva, što neminovno dovodi do rastakanja riječkog identiteta kao takvoga.
Neovisno o pesimističnoj invokaciji, nakon koncerta moramo ustvrditi da je na istome riječki identitet oživljen, makar djelomično i prigodničarski. Leonora Surian Popov i Giuseppe Nicodemo pročitali su povijesno osviješten presjek Statuta Grada Rijeke na talijanskom jeziku, odavši tako počast talijanskoj manjini i Talijanskoj drami kao još jednom sastavnom djelu riječkog kulturološkog korpusa. Članovi Hrvatske i Talijanske drame: Jelena Lopatić, Romina Tonković, Ana Marija Brđanović, Nika Grbelja, Petar Baljak interpretirali su još tekstove Envera Krivca, Eve Simčić, Tee Tulić, Dore Šustić i Aljoše Pužara. Od dramskih interpretacija valja posebno izdvojiti interpretaciju ulomka iz romana Pacijent iz Sobe 19 Zorana Žmirića koju nam je, uz taktove Urbanove glazbe, vrlo inspirativno podario Deni Sanković. U dramskom djelu programa nije izostala niti posveta navijačkoj sljedbi NK Rijeka Armadi, što nas je oduševilo.
Glazbeni dio protekao je u interpretacijama riječkih glazbenika, a posebno je dojmljiv bio nastup Mrleta iz Leta 3 i njegove životne družice Ivane Mazurkijević (autorice koncepta koncerta) koji su kao duo Mr. Lee & IvaneSky izveli: Sailor, Giganti i Hello, How Low. Zanimljivi angažmani spomenutih pjesama i prilično dobre vokalizirajuće sposobnosti Ivanke Mazurkijević osigurale su pamtljiv nastup, a svojevrsno kulturno određenje Mazurkijević je iznijela u najavi nastupa istaknuvši da je alternativcima kazališna scena inspirativno područje gdje mogu biti ono što jesu. Nastupio je i indie-rock sastav Jonathan u suradnji s RSO-om. Moramo pohvaliti tonskog tehničara koji je uglavnom uspješno balansirao između tonskog okružja primjerenog buci rock koncerta i onog karakterističnog simfonijskom koncertu bez zvučnika nanizanih s obje strane pozornice (kojih je ovom prilikom bilo).
Potom se na pozornicu popeo već spomenuti Urban i njegova četvorka izvevši pjesmu Iskra u bezstrujnoj unplugged verziji koja se odlično uklopila u veliku dvoranu Zajca. Potom su uslijedile izvedbe pjesama Astronaut i Mjesto za mene. Kad je Urban sišao s pozornice nastala je ekstaza jer se pred publikom pojavila Marina Perazić koja je s Letom 3 otpjevala bezvremenski hit grupe Denis i Denis (koji se, nažalost, nije okupio za ovu prigodu) Program tvog kompjutera. Kraj koncerta obilježio je Let 3 s pjesama Drama i Mama ŠČ. Za kraj je izvedena Letova obrada Završnog kola iz opere Ero s onoga svijeta Jakova Gotovca za koju je libreto spjevao Milan Begović. U finalu koncerta na pozornicu je izašao i Riječki operni zbor i nacionalna prvakinja riječke opere sopranistica Kristina Kolar i prvak bariton Robert Kolar.
Dašak klasičnoga kazališta na kraju donijeli su kostimi Zbora koje je za ovu priliku probrala Manuela Paladin Šabanović, dok se za osvjetljenje pobrinuo Dalibor Fugošić. Zborovođa je Matteo Salvemini, a odlične obrade za orkestar i zbor potpisuje agilni Olja Dešić. Koncertna majstorica bila je Vivijana Rogina. Plesali su članovi Baleta: prvaci Ksenija Krutova i Ali Tabbouch.
Iako ne bi bilo na odmet da se na Koncertu dobrodošlice vidjelo više ustaljenih teatarskih praksi, ovakvim programom Dubravka Vrgoč pokazala je da akceptira sredinu u koju je prispjela, a sredina je pokazala volju za pružanjem ruke suradnje. Vidjet ćemo što budućnost nosi. Prvo predstavljanje daje nadu u njenu svjetlost.
© Luka Nalis, KLASIKA.hr, 10. siječnja 2025.
Piše:

Nalis